Run!: 5 tips om uit de hardloopsleur te komen

Loop je al een hele tijd hetzelfde rondje, maar merk je dat je in een sleur komt? Je doet steeds dezelfde trainingen, en ondertussen verlies je de liefde voor het lopen een beetje uit het oog? Lees dan verder, want deze tips helpen je uit de sleur: 

1. Varieer met trainingen

Hoewel het soms heel relaxt kan zijn om dezelfde route te lopen als altijd, en je niet druk hoeft te maken om de tijd, kan het ook wel heel saai worden. Juist het variëren met trainingen en routes houdt het lopen leuk. Bedenk daarom een route die graag een keer hardlopend af zou willen leggen, of bedenk een andere training. Er zijn verschillende soorten hardlooptrainingen: 

Hier zit vast wel een training bij waar je gelukkig van zult worden. Persoonlijk doe ik nu vooral tempolopen, trainingen met tempoblokken en intervaltraining, omdat er in september weer een wedstrijd op het programma staat. Schrijf je in voor een wedstrijd en pas je trainingen daar op aan. 

2. Door het bos

Hoewel wegtrainingen ideaal zijn voor intervallen en andere trainingen met hogere/wisselende snelheden, kan het ook heel leuk zijn om eens naar het bos te gaan. De snelheid is dan niet zo belangrijk, maar je kunt je wel goed concentreren op je omgeving. Daarnaast is trainen in het bos heel goed voor je spieren, dan geef je die ook gelijk even een andere prikken dan ze gewend zijn. 

3. Een loopmaatje

Misschien vind je alleen lopen niet zo leuk, probeer dan een loopmaatje te vinden. Of facebook bestaat er zelfs een loopmaatjes groep, waarin je een oproep kunt plaatsen om andere mensen te vinden. Een super leuk initiatief en heel handig voor mensen die liever samen lopen. Persoonlijk loop ik het vaakst alleen, maar soms wil mijn vriend mee het intervaltrainingen, en mijn moeder fietst regelmatig naast mij bij een training. Ook nog eens heel handig voor mijn drinkflesje, hoef ik daar niet mee te sjouwen. 

4. Een nieuwe playlist

Een nieuwe playlist kan een hele goede manier zijn om het hardlopen weer leuk te maken. Zelf maakte ik voor deze zomer ook een playlist, heerlijk om naar te luisteren tijdens het rennen. Ik vind het fijn om te wisselen van playlists, dat houdt het lekker afwisselend. 

5. Runningchallenge

Je kent het vast wel, een runningstreak. Justkeeprunning neemt ieder jaar het initiatief voor een streak in december, waarin lezers worden uitgedaagd iedere dag 2k hard te lopen. Ideaal om de kerstkilootjes binnen de perken te houden, en bovendien verlies je je trainingen snel uit het oog met alle feestdagen die december kent. Nu hoef je natuurlijk niet te wachten tot het weer december is, dat kun je natuurlijk zelf ook! Bedenk voor jezelf ook een streak, en geef jezelf een beloning als je klaar bent. Zo doe ik een halve runningstreak: de komende 4 weken ga ik 5 dagen per week hardlopen. Waarom? Om mezelf uit te dagen, meer kilometers te maken, en ik ken mezelf; blijven hardlopen in de zomer is mijn zwakke plek. Dit is namelijk het seizoen waarin ik mijn trainingen laat verslonsen. Je kunt natuurlijk meedoen, ik ben maandag pas begonnen šŸ˜‰ Mocht je dat doen, en deel jij je runs via Instagram, noem mij dan even (@tessa_ijmker). Lijkt me leuk! 

One thought on “Run!: 5 tips om uit de hardloopsleur te komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *