Run!: Mijn favoriete hardlooptrainingen

Hardlooptrainingen, ze zijn er in alle soorten en maten. Maar welke trainingen mijn favoriet zijn heb ik volgens mij nog helemaal niet gedeeld. 

Ontspannen loopje

Een lekker ontspannen loopje, zonder daarbij op mijn snelheid te hoeven letten, met muziek in mijn oren ; heerlijk. Meestal zijn die 5k, dan ben ik als ik rustig loop 33 minuten onderweg. Een prima duur voor zo'n training. Het valt trouwens een beetje samen met een herstelloop, die vind ik namelijk ook heerlijk. Het stijve gevoel als je vertrekt en de benen die als herboren voelen als je weer thuis bent.

10×1

Als het gaat om intervaltrainingen ben ik vooral fan van trainingen met een korte inspanningsperiode. Een intervaltraining waarbij ik steeds een km op een oncomfortabel tempo moet lopen vind ik veel vervelender dan wanneer ik na een minuutje alweer mag wandelen. Dat maakt dan ook dat deze intervaltraining (waarbij je dus 1 minuut hard rennen afwisseld met een minuut rennen) veel beter bij mijn past. Daarnaast ben je na 20 minuten, exclusief warming up en cooling down, ook al al vrij snel weer thuis. Ideaal voor wanneer je weinig tijd hebt dus. 

3k tempoloop

Momenteel train ik voor een 5k wedstrijd. Of eigenlijk, ik loop al een tijdje op te scheppen dat ik de 5k een keer sneller zal lopen dan Kay. Mijn record ligt op 29:47, en dat is echt hoger dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden. Die tijd heb ik daarna ook nooit meer kunnen lopen. Zijn record daar in tegen ligt op 25 minuten. En hij deed niet eens echt zijn best. Er is voor mij dus een lange weg te gaan om hem voorbij te gaan, maar die uitdaging ga ik aan. Ooit ben ik sneller. Maar daar zijn natuurlijk wel tempoloopjes voor nodig, want hoge snelheden dienen dan ook op langere afstanden gelopen te worden, in plaats van 1 minuut gedurende de vorige intervaltraining. Voor een wedstrijd van 5k vind ik 3k een mooie afstand voor een tempoloop. 

Een snelle afloop

Wat ik ook een fijne training vind is een combinatie van de eerste 2 trainingen. In principe loop ik dan een ontspannen loopje, maar elke laatste 100 meter van een kilometer versnel ik behoorlijk. Dit doe ik meestal 5k, waarbij ik dus 5 keer een versnelling heb gemaakt. Leuk voor de afwisseling! 

Welke training vind jij het leukst om te doen? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *